گروه تولیدی چرخش

You Have 1 Item in your Cart. Price is $199

انواع چرخ

انواع چرخ

چرخ ثابت و گردان معرفی

در این مقاله به معرفی چرخ ثابت و گردان ( کاستور ) می پردازد. این نوع چرخ وسیله ای است برای تسهیل حرکت دورانی و غلتشی یک وسیله بزرگتر که در زیر آن تعبیه می شود. این چرخ ها از یک صفحه یا میله نصب ، پایه یا یوغ و خود چرخ تشکیل شده است. چرخ های کاستور کاربردهای وسیعی داشته که از نمونه های آن چرخ صندلی ها ، چرخ میزهای اداری ، چرخ تخت بیمارستانی، در چرخ های حمل داخلی کارخانجات ، چرخ های حمل وسایل در صنایع کشتی سازی ، خودروسازی ، چرخ های دستی در بازارها و غیره است. ظرفیت و کاربرد چرخ های کاستور گسترده بوده و نوع ظریف آن برای صنایع مبلمان و چوب مناسب بوده و ظرفیت های سنگین آن برای صنایع بزرگ کاربرد دارد.

قابلیت متحرک بودن چرخ ثابت و گردان

در فضاهای گوناگون ، برای حمل وسایل نیاز به تجهیزات متحرک است که چرخ های کاستور این مهم را میسر می سازند. این چرخ ها همانطور که ذکر شد نام دیگری نیز دارند که کاستور می باشد. البته به تعبیر معمول کاستور به چرخ های ثابت و گردان تفسیر می شود. در عملا چرخ با محوری برای چرخش، در کاستور استفاده می شود که به همراه پایه و صفحه نصب ، کاستور گفته می شود ( می توانید مطلبکاستور صنعتیرا دنبال نمایید ). معمولا به چرخ های مجزا در کاربردهای مکانیکی، چرخ و به پک های آماده برای نصب زیر تجهیزات کاستور گفته می شود.

به طرق مختلف می توان چرخ ها را دسته بندی کرد (انواع چرخ ثابت و گردان) که از جمله آن از جهت نوع اتصال به تجهیزات است. این چرخ ها برای اتصال به تجهیزات به دو نوع صفحه ای ( کفی ) یا ساقه ای ( چرخ داربستی ) تقسیم می شوند که بسته به نوع کاربرد قابل انتخاب است.

چرخ صفحه ای (چرخ کفی) چرخ ثابت و گردان

رایج ترین نوع نصب استفاده از نصب صفحه ای است که در آن یک صفحه ای در بالای چرخ تعبیه شده و از طریق چند سوراخ ، امکان اتصالی پیچی به تجهیز مورد نظر را ممکن

 می کند.

 

چرخ ساقه‌ای ( چرخ داربستی ) چرخ ثابت و گردان

نوع دیگری از این چرخ ها نوعی است که یک ساقه برای اتصال به تجهیز مورد نظر دارد. این ساقه می تواند میله یا لوله ( بسته به کاربرد مورد نظر ) باشد. این ساقه به صورت رزوه دار یا انواع دیگر وجود دارد.

برای دیدن تصویر چرخ داربستی ، مقاله ادامه چرخ ثابت و گردان دیده شود.

از نگاهی دیگر این چرخ ها به دو نوع چرخ ثابت و چرخ گردان تقسیم بندی می شود.

چرخ ثابت

در این چرخ، یک قاب ثابت ( که چنگال یا یوغ نیز نامیده می شود) یک چرخ دوار را در بر گرفته است و فقط امکان حرکت در یک خط مستقیم ( جلو یا عقب ) را فراهم می کند.

چرخ گردان

اما چرخ گردان علاوه بر کارایی چرخ ثابت ، لولایی در صفحه بالای خود فراهم نموده است که امکان چرخش حول محور قائم را نیز میسر می کند. لذا چرخ علاوه بر حرکت مستقیم خطی، می توان مانند چرخ هایی از خودرو که از طریق مکانیزمی متصل به غربیلک فرمان است ، فرمان پذیر نیز باشد (امکان گردش به چپ و راست را نیز فراهم می کند).

چرخ گردان به خاطر داشتن لولای بیان شده امکان حرکت در جهت های مختلف را نیز می دهد. این چرخ از یک یا دو ردیف ساچمه درلولای خود استفاده کرده و بدین طریق امکان گردش 360 درجه را می دهد. البته یک فاصله ای نیز بین لولای فرمانپذیری و محور خود چرخ نیز وجود دارد تا امکان گردش آن را تسهیل نماید و به همین خاطر محل تماس چرخ با سطح زمین ، در پشت لولای فرمانپذیری است.

چرخ گردان ترمز دار (قفل کننده)

برای ممانعت از حرکت تجهیز مورد نظر می توان نوع چرخ گردان ترمزدار را استفاده نمود. این چرخ ها یک ترمز برای ممانعت از حرکت چرخ در خود داشته و بدین سبب از حرکت تجهیز مورد نظر نیز ممانعت می کند.

چرخ گردان بدون کینگ پین

همانطور که بیان شد ، چرخ گردان یک لولای فرمانپذیری دارد که امکان گردش آن را فراهم می کند. حال این لولا می تواند کینگ پین دار باشد ، که در آن از پیچ و مهره ای استفاده می شود ، یا کینگ پین نداشته باشد. در نوع بدون کینگ پین پلیت های دو طرف محل ساچمه روها توسط عملیات فورج به یکدیگر متصل شده و طول عمر چرخ را بالاتر می برد.مراجعه کنید.


تگ های مطلب : چرخ, چرخ بیمارستانی, چرخ بیمارستانی ارزان, چرخ دایکاست, چرخ گاری, چرخ گردان, چرخ فروشگاهی
انواع چرخ