گروه تولیدی چرخش

You Have 1 Item in your Cart. Price is $199

پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان چیست؟

 
 پلی اورتان چيست و چه كاربردهایی دارد؟

امروزه با تحقيقات و پيشرفت بعمل آمده در زمينه توليد مواد كامپوزيت ساندويچ پانل ها به عنوان يكي از مصالح ساختماني  سبك و مقاوم طراحي و توليد مي شوند. پانلهاي سبك با قابليت مقاومت بالا اولين بار در ساخت آشيانه هواپيماهاي جنگي در طي جنگ دوم جهاني مورد استفاده قرار گرفته اند از آن زمان و با پيشرفتهاي مهم در زمينه طراحي و ساخت اين مواد امروزه ساندويچ پانلها در گستره وسيعي از ساخت شاتلهاي فضايي تا توليد دربهاي معمولي ساختمانهاي اداري و مسكوني بكار برده مي شوند.
طراحي ساندويچ پانلها كاري بسيار پيچيده براي رسيدن به نيازمنديهاي خاص مانند مقاومت حرارتي، آب بندي، مقاومت مكانيكي، مسائل بهداشتي، ايمني در مقابل حريق و مسائل زيست محيطي است. ساندويچ پانلها براي دستيابي به اين موارد طراحي و توليد مي شوند.
 به دليل عايق بودن و دارا بودن جداره هاي داخلي و خارجي رنگي پانلهاي پيش ساخته يكي از بهترين مصالح براي جلوگيري از نفوذ آب و هدر رفتن انرژي به شمار مي روند. ساندويچ پانلها روشهاي بسيار آسان و اقتصادي براي تمام نيازمنديهاي ساختماني ارائه مي دهند و قابل استفاده در كارخانجات و ساختمانهاي صنعتي، انبارها و انبارهاي مواد غذايي و كشاورزي، ساختمانهاي پيش ساخته، سالن هاي ورزشي و استخرهاي شنا، تجهيز كارگاه، سالن هاي پرورش مرغ، سيلوها و فروشگاه هاي بزرگ و ساختمانهاي نظامي و دولتي و شخصي مي باشند. در اين بررسي به كليات اتصالات در ساندويچ پانل ها پرداخته مي شود. سازه هاي ساندويچ از يك هسته با تراكم تقريبا پايين بين دو ماده با سفتي بالا و استحكام بالا تشكيل شده است .
 

پلي اورتان چيست؟

پلي اورتان به دسته از مواد شیمیایی كه از واكنش پلی يول و ايزوسیانات تشكيل شده، اطلاق می گردد.
پس از توليد تجاري پلي يورتان ها در سال هاي 1940 ميلادي و استفاده از پلي اترها در توليد فوم هاي پلي اورتان استفاده از آنها به عنوان عايق حرارتي و برودتي بسيار رايج و متداول گرديد .، استفاده از فوم پلي اورتان سخت به دليل ساختار كامپوزيتي پلي اورتان با سلول هاي هم اندازه و بسته هوا، طي محاسبات انتقال حرارت، فوم پلي اورتان سخت ميزان ضريب هدايت حرارتي بسيار پاييني را ايجاد مي نمايد .
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
هرچه تعداد و اندازه سلول هاي بسته كوچك تر و يكنواخت تر باشد، راندمان عايق پلي اورتان بالاتر بوده و استفاده از آن نتايج مطلوب تري را حاصل خواهد كرد . پیوند یورتانی از طریق واکنش افزایشی بین یک گروه ایزوسیانات و یک ترکیب دارای هیدروژن فعال مثل گروه هیدروکسیل تشکیل شده است. گروه های ایزوسیانات به شدت واکنش پذیر بوده و به همین علت پیشرفت واکنش آنها نیاز به افزایش دما ندارد.(واکنش در دمای محیط صورت می گیرد) مهمترین ویژگی این گروه از پلیمرها این است که پس از واکنش ساختاری پایدار بوجود می آید.
از سوي ديگر با توجه به دامنه رايج استفاده از عايق هاي حرارتي در مصارف خانگي، صنعتي و نظامي دامنه دمايي 30 تا 110 درجه سانتيگراد مي باشد، مطالعات انجام شده نشان داده كه فوم هاي سخت پلي اورتان به عنوان عايق حرارتي پلي يورتان نسبت به ساير عايق هاي حرارتي از راندمان عملكرد مطلوب تري برخوردار مي باشد كه اين خود بزرگترين مزيت استفاده فراوان و گسترده از عايق پلي يورتان مي باشد.
در جدول زير ميزان ضريب حرارتی و صوتی پلی اوتان نسبت به سایر مصالح ساختمانی بررسی گردیده است:
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



کاربرد پلی اورتان

اورتان ها به شکلهای مختلف از جمله فومهای نرم، فومهای سخت؛ الاستومرها، ترموپلاستیک الاستومرها، رزین، رنگ، پوشش، چسب، انواع جلادهنده و... در دنیا کاربرد دارند. كاربرد اصلي پلی اورتان ها استفاده در ديواره هاي ساندويچ پانل است. همچنين یکی ديگر از کاربردهای پلی اورتان ها، استفاده به عنوان پوشش لوله‌های مدفون در خاک با هدف حفاظت در برابر خوردگی می باشد. 
 


تگ های مطلب :
پلی اورتان چیست؟